Menadżery bibliografii, instrumentarium oraz wizerunek badacza
Czas trwania: 3 lub 4 godziny zegarowe.
Możliwe są dłuższe realizacje. Szkolenie ONLINE bądź STACJONARNE.
Szkolenie dotyczące praktycznego wykorzystania menedżerów bibliografii, czyli narzędzi pomagających gromadzić i zarządzać danymi związanymi z wykorzystywanymi materiałami (artykuły, książki, rozdziały, strony internetowe i inne). Menadżery umożliwiają generowanie opisów bibliograficznych według wybranego standardu, wstawianie odnośników i bibliografii załącznikowej. Dodatkowo trener omawia inne, wybrane narzędzia pomocne w pracy akademickiej oraz związane z zarządzeniem wizerunkiem akademików.
Szkolenie ma na celu:
1. Pokazanie, jakie narzędzia można wykorzystać, aby skutecznie pisać publikacje naukowe.
2. Wyrobienie umiejętności obsługiwania różnych narzędzi służących do pisania i związanych ze wszystkimi etapami tworzenia publikacji.
3. Pokazanie różnych internetowych źródeł zasobów naukowych (w tym zasobów Open Access).
4. Uzmysłowienie wagi wskaźników oceny czasopism naukowych (analizy cytowalności).
5. Omówienie najważniejszych wskaźników oceny dorobku badawczego poszczególnych naukowców.
6. Charakterystykę i przygotowanie do używania wybranych serwisów społecznościowych dla naukowców (w tym Google Scholar).
Metodologia prowadzenia warsztatu:
W trakcie szkolenia wyżej wymienione zagadnienia będą zaprezentowane praktycznie. Prowadzący zaprezentuje liczne narzędzia, dzięki którym uczestnicy nabędą odpowiednie kompetencje odnoszące się do pisania artykułów, prowadzenia badań, wyszukiwania zasobów.
Kto powinien wziąć udział w szkoleniu:
1. Naukowcy zainteresowani rozszerzeniem swojego warsztatu pisarskiego o wykorzystanie różnych narzędzi pomocnych w pisaniu.
2. Badacze chcący doskonalić umiejętności pisania artykułów naukowych z wykorzystaniem różnych narzędzi.
3. Redaktorzy lub edytorzy naukowych pism.
4. Naukowcy chcący skutecznie dobierać czasopisma, w których publikują.
5. Osoby zainteresowane rozwojem kompetencji prezentowania siebie środowisku naukowemu i promowania swoich badań.
6. Badacze zainteresowani rozwojem kompetencji rozszerzania sieci swoich naukowych kontaktów.
PROGRAM SZKOLENIA
Część I. Menadżery bibliografii
- Przegląd najważniejszych menadżerów bibliografii.
- Omówienie, jak wykorzystywać menadżery (na przykładzie Zotero i Citavi).
- Porównanie funkcji różnych programów.
- Zotero – dlaczego warto wybrać ten menadżer (nie tylko zarządzanie literaturą i pisanie).
Część II. Inne programy do zarządzania publikacjami i innymi zasobami
- Programy bazujące na technologii AI (sztuczna inteligencja); jak je połączyć z menadżerami.
- Programy pomocne przy tworzeniu przeglądów literatury.
- Programy ułatwiające składanie tekstów do czasopism największych wydawców.
- Narzędzia porządkowania zasobów internetowych (np. stron WWW).
Część III. Krótki przegląd innych narzędzi ułatwiających pracę naukową
- Narzędzia zarządzania notatkami i definicjami.
- Pisanie tekstu – zamienniki Worda oraz edytory specjalistyczne.
- Scrivener – omówienie konkretnego edytora dedykowanego tekstom naukowym.
- Narzędzia do wizualizacji danych – jak ulepszyć swój artykuł.
- Mapy myśli i diagramy. Wizualizacja na etapie konceptualizacji badań.
- Narzędzia do tworzenia infografik oraz prezentacji.
- Przegląd narzędzi umożliwiających sprawne zarządzanie zespołami badawczymi.
Część IV. Wizerunek i ocena dorobku naukowców
- Charakterystyka Google Scholar; po co jest potrzebna widoczność w tym serwisie?
- Jak poprawnie używać Google Scholar i sprawdzić, czy prace są w nim widoczne?
- „Publish or Perish”.
- Academic Social Networking Services (ASNS) – funkcje, zalety i wady używania.
- ASNS związane z dzieleniem się danymi.